Hrobka
staroegyptského soudce Intiho v Abúsíru
Miroslav
Bárta
V říjnu uplynulého roku začala další
z řady expedic Českého egyptologického ústavu a Českého
národního egyptologického centra filozofické fakulty Univerzity Karlovy na
koncesi na pyramidovém poli v Abúsíru. Měla to být jedna
z mnoha expedic během nichž se vždy pokoušíme především
zachraňovat a restaurovat památky, které jsou vlivem mnoha staletí, jenž
uplynula od jejich vzniku, značně poškozené a hrozí jim téměř
úplný zánik. Tentokrát jsme chtěli zkoumat bezprostřední okolí
hrobky vezíra Kara, který byl v době kdy žil, tedy před více
jak čtyřmi tisíci lety na sklonku Staré říše, druhým nejvyšším
mužem staroegyptského státu, hned po egyptském faraonovi. Co poušť ukrývala
mělo značně překonat naše očekávání.
Příběh
začal již dávno...
Pro
začátek tohoto příběhu, který zatím ještě nedospěl
ke svému konci, se musíme vrátit na podzim roku 1995, kdy byl
v egyptské poušti, od doby stavitelů pyramid na zcela zapomenutém
místě, objeven hrobový komplex vezíra Kara a jeho rodiny. Tehdy jsme ještě
nic netušili o tom, co všechno nás na tomto zapadlém místě čeká.
Jakoby zde zapomněla nejen lidská paměť, ale i čas, který
jinak své dílo zkázy koná na památkách zcela spolehlivě. Tehdy,
před pěti lety, již po několika málo dnech práce
v hlubokém písku, se začal vynořovat hrobový komplex
neznámého muže. Kamenné zdi vysoké několik metrů, zčásti ještě
se zachovanou omítkou, se stropními bloky tak jak je umístili staroegyptští
stavitelé a několik místností. V průběhu dalších dní
se ukázalo, že neznámý muž byl vysokým hodnostářem u dvora a
soudcem, jménem Kar. Stalo se tak poté, co se podařilo objevit jeho první
kultovní kapli, jejíž stěny sice nebyly zdobené reliéfy ani malbami,
ale v západní stěně byly obrovské, téměř tři
metry vysoké tzv. nepravé dveře vytesané z jednoho kusu vápence. Těmito
kamennými dveřmi, které imitovaly skutečné dveře ze dřeva
u pozemských obydlí starých Egypťanů, měl do kaple vcházet
duch zemřelého z onoho světa a účastnit se obětních
ceremonií na svou počest. Za těmito „dveřmi“ se, podle
představ starých Egypťanů, rozprostírala říše mrtvých a
duchů, egyptská eleusínská pole obětin a nerušeného života,
staroegyptský ráj.
Skutečné
překvapení však nastalo, když jsme koncem listopadu vstoupili do druhé,
mnohem větší kaple. Její strop začínal ve výšce téměř
čtyř metrů a tvořili ho mohutné vápencové desky, které
bylo nutno odstranit, abychom vůbec mohli uvnitř pracovat. Stěny
kompletně dochované kaple byly zdobeny mnoha barevnými obrazy ze života
starých Egypťanů. Podle nápisů patřila tato kaple
rovněž muži jménem Kar, tento Kar byl ale vezírem, tedy druhým nejvyšším
mužem ve státě hned po panovníkovi! Tomu odpovídala i její výzdoba,
která nám vzala dech.
Ve vchodu do kaple byli zobrazeni sloužící
přivádějící obětní zvířata, gazely a dobytek. Samotné
stěny kaple byly téměř celé pokryty dlouhými řadami
nosičů obětin přinášejícími
pohřební výbavu a obětiny pro zemřelého. Nechyběli ani
řezníci, kteří byli zachyceni přímo při práci jak
velkými kamennými noži podřezávají a porcují obětovaný dobytek.
Pásy výzdoby pod stropem kaple byly vyhrazeny pro zobrazení jednotlivých
skupin pohřební výbavy, především potravin, kamenných a
keramických nádob, nábytku, nástrojů, apod. V západní stěně
byl dvakrát zobrazen samotný vezír Kar, jak s nadneseným pohledem přehlíží
své sloužící. Před ním byli zobrazeni jeho synové, každý
z nich i s uvedeným jménem. Tak jsme se mohli dozvědět,
že se jednalo o muže jménem Inti, Kar a Senedžemib.
Kdo
byl ale tento majitel kaple jménem Kar? Jednalo se o tutéž osobu, které patřila
první kaple bez výzdoby? A nebo šlo o dva různé muže?
Odpověď nám zanedlouho nabídla dlouhá sestupná chodba, pouze 1 m
vysoká a 1 m široká, jenž vedla do pohřební komory hluboko
v podzemí hrobky. Když jsme si prorazili cestu touto téměř 20
m dlouhou pasáží, otevřel se nám nečekaný pohled na obří, několik
tun vážící vápencový sarkofág. Následovalo však zklamání: ve
východní stěně sarkofágu zela díra, jasný doklad toho, že jsme
na místo dorazili pozdě. Příliš pozdě na to, abychom mohli
doufat ve velké objevy. Komora byla tedy i se sarkofágem vykradená a
z pohřební výbavy nezbylo nic než dřevěný hřeben.
Přesto
nám tento nález již tehdy v mnoha ohledech pomohl porozumět tomu,
co jsme měli před očima. Ano, jednalo se bezpochyby o hrobku s dvěma
kaplemi, které patřily jednomu a témuž muži. Co se tu zřejmě
stalo bylo to, že hodnostář Kar, poté co dosáhl věku a postavení,
kdy již nebylo pravděpodobné, že dále postoupí v úřednické
kariéře, přistoupil ke stavbě „domu na věčnost“,
své hrobky. Nemožné se ale stalo skutečností a Kar byl povýšen do úřadu
vezíra. Proto nebylo možné spokojit se s obyčejnou kaplí a Kar
musel přistoupit k rozšíření hrobky a stavbě více
adekvátní, honosné a zdobené kaple, která obsahovala i jeho titul vezíra.
Tato
mozaika poznatků naznačovala, že jsme se pohybovali v komplexu
jednoho z nejvyšších mužů země, doposud neznámého „ministerského
předsedy“ 6. dynastie, pravděpodobně z období vlády faraona
Tetiho, prvního panovníka této dynastie. Jak pokračoval výzkum, podařilo
se objevit několik menších hrobek dále na sever od Karovy hrobky. Tyto
hrobky, jak se ukázalo, patřily dalším členům Karovy rodiny.
Pozoruhodné ale bylo, že byly kompletně zničené: s výjimkou
základů stěn a několika málo bloků byla veškerá výzdoba
jednotlivých kaplí rozbita na větší a menší fragmenty, které byly
ponechány tak jak byly na místě. Tak se před námi otevřela
jedna z největších skládaček na Abúsírské koncesi, která
snad jednou povede k úplné rekonstrukci jejich výzdoby. Na první pohled
bylo jasné, že tyto hrobky byly záměrně zničeny a poté si na
nich jiní úředníci postavili své stavby. Již tehdy jsme se museli
nezbytně ptát proč? Co mohlo někoho vést k tomu, že
přišel na toto místo a s vynaložením nepochybně značného
úsilí rozbil a zničil hrobky několika členů Karovy rodiny,
zatímco vezírova hrobka byla ponechána nedotčena?
Pravděpodobná
odpověď byla již tehdy nabíledni. Zdá se, že zatímco Kar byl na
správné straně politického spektra tehdejších vládnoucích kruhů
u dvora staroegyptského panovníka, jeho někteří synové mohli
neúspěšně konspirovat proti panovníkovi, pravděpodobně
Tetimu, a v důsledku toho byl dán posléze příkaz ke zničení
jejich hrobek, aby tak byla znemožněna jejich posmrtná existence. Proto,
abychom mohli dát definitivní odpověď na tento problém, jsme se sem
museli vrátit a dokončit výzkum. Při odletu z Káhiry na počátku
ledna 1996, poté co jsme zrekonstruovali a zajistili bezpečnost objevených
„pokladů“ v egyptské poušti, jsme ale netušili, za jak dlouho
se na toto místo budeme moci vrátit. Stalo se tak po dlouhých pěti
letech, během kterých musely být v Abúsíru řešeny jiné
naléhavé úkoly (v tomto období byl zkoumán nevykradený šachtový hrob kněze
Iufaa a pohřební komora v pyramidě panovníka 5. dynastie
Raneferefa).
Pokračování