Rok 2000: příběh
pokračuje
Začátkem října
uplynulého roku se začaly motyky našich abúsírských a sakkárských dělníků
znovu zakusovat do povrchu pouště na stejných místech, tentokrát na jih
od hrobky vezíra Kara, kde se již v r. 1995 rýsoval větší objekt.
Zatím převažuje skepticismus. Soudě podle toho, že již známé
hrobky jeho synů byly dokonale zničeny, nelze očekávat mnoho.
Ale už první dny nám ukazují, že praxe a teorie mohou mít naprosto odlišné
obsahy. To co se před námi vynořuje není ani zničená kaple,
ani skromná hrobka jednoho z členů rodiny, ale velký hrobový
komplex s komplikovanou strukturou a uspořádáním jednotlivých místností.
Zpomalujeme tempo prací, abychom měli vše pod kontrolou. Musíme krotit i
reisy Talála a Ahmeda el-Kereti, kteří s českou expedicí
spolupracují od 70. let a patří mezi nejvyhledávanější (a nejdražší)
předáky dělníků na pyramidových polích. Na výzkumu panuje
napětí, v pohotovosti je i fotograf a restaurátor. Dokumentuje se každá
archeologická situace, v dokumentaci expedice se hromadí stovky políček
filmu, desítky minut videozáznamu a papíry s dokumentací.
Postupně se odkrývá
vstupní prostor do hrobky. Ten již sám o sobě je velmi impozantní.
Dochovaný v celé své výšce několika metrů, obložený
kvalitními vápencovými bloky, vyzdobený stojícími postavami velmože
Intiho a dlouhým životopisným textem, působí jako z jiného světa.
Je hned zřejmé, že jde o jednoho ze synů vezíra Kara, kterého známe
z vezírovy kaple objevené v r. 1995. V ní je Inti vždy na
čele průvodu vezírových synů. Byl tedy jeho nejoblíbenějším.
Stav jeho hrobky ukazuje, že byl také rozumnější než bratři. Na
rozdíl od nich byla také jeho hrobka mimo dosahu panovníkova příkazu a
trestu.
Před průčelím
hrobky stojí tři obelisky, symboly slunečního božstva Rea, jednoho
z nejuctívanějších božstev starých Egypťanů. Hned vedle
nich, na podlaze chodby, byl učiněn jeden z nejhezčích
individuálních nálezů sezóny. Jednalo se
o několik desítek vysokou vápencovou sošku muže jménem Nefer,
jehož jméno v překladu znamená „krásný“, což je skutečně
případný název pro majitele takové sochy. Její provedení a jemná
modelace ukazují, že šlo o jeden z velmi povedených výrobků sochařských
ateliérů tehdejšího hlavního města.
Za tímto průčelím
se otevíral menší dvůr dlážděný velkými vápencovými deskami,
ze kterého se vcházelo do vlastní kultovní kaple, kam kdysi přicházeli
každodenně kněží, aby zde kladli na oltář obětiny skládající
se z potravin, nápojů a vonných mastí pálených na ohni. Kaple
byla bohatě vyzdobena a v západní stěně měla nepravé
dveře, stejně jako tomu bylo v hrobce jeho otce. Monolitická vápencová
stéla byla natřena načerveno a obsahovala vytesané tituly a jméno
zemřelého. To umožnilo částečnou rekonstrukci životní dráhy
Intiho, který byl činný jako kněz, soudce a člen soudního
tribunálu v paláci panovníka. Výzdoba na stěnách kaple byla ale
ještě krásnější než otcova. Je zde zachycen Inti přijímající
průvod obětujících hodnostářů a kněží. U nohou
mu sedí jeho manželka Merut a pod jeho křeslem sedí trpaslík držící
na vodítku Intiho oblíbeného psa Idžema. Inti sám je oděn v bělostné
suknici a na prsou má velký propracovaný pektorál. Jeho účes tvoří
pečlivě naaranžovaná paruka. Jeho tvář je dokladem toho, že
majitel hrobky byl velice náročný, pokud se týče kvality odvedené
práce. Majitelé staroegyptských hrobek si totiž kvalitu práce zedníků
a řemeslníků odpovědných za výzdobu sami kontrolovali. Řemeslník
modelující Intiho tvář musel jeho obočí, jak je dodnes vidět,
tesat třikrát než správně vystihl požadovaný tvar. Nepochybně
se to projevilo na jeho platu, který byl tehdy obvykle vyplácen ve džbánech
piva a kusech chlebů.
Největší překvapení
však následovalo, když se po několika týdnech nebezpečné práce v 22
m hluboké šachtě situované poblíž samotné kaple Intiho, podařilo
dospět do jeho pohřební komory. Již během čištění
šachty se ukázalo, že pohřební komora nebyla po svém uzavření
vyloupena – to bylo zřejmé z toho, že v různých úrovních
šachty byly nalézány obětiny, které měly Intimu zabezpečit
nerušený posmrtný život – těmi byly alabastrové nádobky, keramika a
obětní oltář. Na dně šachty, zahloubena v její západní
stěně, byla samotná pohřební komora. U její západní stěny
stál obrovský, 3 m dlouhý a 2 m vysoký sarkofág z vápence, se jménem
a tituly Intiho. Na sarkofágu i kolem něj se nalezly další součásti
pohřební výbavy jako např. keramické nádoby, měděné nástroje
a miniaturní kamenné nádoby. Při vlastní dokumentaci komory se ovšem
ukázalo, že pohřeb přece jen vyloupen byl - stalo se tak zřejmě
již v průběhu pohřebních ceremonií. Dělníci, kteří
měli za úkol postarat se o pohřeb Intiho se v nestřeženém
okamžiku vlámali do již uzavřeného sarkofágu a oloupili mumii zemřelého
o amulety a další předměty osobní potřeby. Muselo se tak stát
zřejmě v noci po ukončení vlastních pohřebních obřadů,
kdy pozůstalí ještě nestihli zasypat hlubokou šachtu – na základě
novodobých paralel je možné odhadovat, že pět dospělých mužů
na takový úkon mohlo potřebovat i několik dnů. Tak se stalo, že
kosti ubohého Intiho byly roztroušeny po celé místnosti a byly i na víku
sarkofágu společně s několika desítkami alabastrových nádobek.
Před sarkofágem, na jeho východní straně, stála další stéla ve
tvaru nepravých dveří, skutečný unikát pro archeology zabývajícími
se dobou stavitelů pyramid. Podle všeho se zdá, že šlo o symbolickou bránu,
kterou zemřelý vycházel a vcházel do podsvětí.
Pokračování