Home
Up

Přijít ke svému ka

 

Jiří Janák

 

Základní vlastností ka je to, že je nositelem života. Na rozdíl od představ o duši u jiných národů není ka oživující silou, jejíž úloha by byla vyčerpána pouze aktem oživení nebo oživování. Pojem ka silně akcentuje především odpovědnost za neustálé udržování a předávání života. Proto se v něm setkáváme s aspekty odkazujícími na vztah k plození, fyzické síle a zabezpečení potravy. Odpovědnost ka lze rozdělit do tří úrovní (božská, královská a osobní). Na každé úrovni je odpovědnost ka vázána na nositele (Stvořitel, král a jedinec), ten na dané úrovni zabezpečuje život a udržuje řád.

 

   V okamžiku smrti se ka od člověka odpoutá, resp. „odpočívá“ a nachází se ve stavu ka hetep. Nepřestává existovat, přestává ovšem poskytovat svou životodárnou sílu, podobně jako slunce, když zapadne (hetep) za horizont. Zdá se, že ka jako věčná a „božská“ síla předchází člověka do zásvětí. Tam zesnulý, poté co „odešel ke svému ka“, musí teprve dojít. Konečný okamžik nového spojení s ka ukončuje přechodnou dobu smrti a umožňuje zesnulému vstoupit do blaženého života v zásvětí.

 

   Na základě analýzy pojetí ka hetep a období od úmrtí do zmrtvýchvstání bude nutné přehodnotit tradiční egyptologickou představu o posmrtném soudu. Je pravděpodobné, že se tento soud neodehrával po pohřbu, jak se obvykle traduje, nýbrž ještě v době, kdy tělo zamřelého nebylo do hrobu uloženo.