K vybraným problémům
staroegyptské matematiky Hana Vymazalová Dosavadní zkoumání
staroegyptských matematických textů se věnovala především hloubce prokázaných
znalostí. Současně je však třeba zabývat se i otázkou výuky a předávání
dosažených poznatků v rámci úřednického výcviku. Charakter matematických
textů napovídá mnohé ohledně formulace znalostí a jejich procvičování. Matematické texty
napovídají mnohé o povaze výuky základů matematiky, a to jak uspořádáním úloh
v textu, tak i jejich náplní. Nalézáme zde příklady, které mají procvičit
základní operace, počítání se zlomky, převody jednotek atp. a jednoduché
úlohy, na nichž jsou demonstrovány metody počítání různých typů problémů. Další
skupinu tvoří slovní úlohy, jež sloužily k procvičování nejrůznějších
metod počítání a zároveň odkazovaly na praxi budoucího úředníka, jako je
rozdělování přídělů mužům různého postavení či kontrola práce řemeslníků. Procvičované postupy
počítání zahrnují použití triviální trojčlenky, metody falešného předpokladu,
aritmetické a geometrické posloupnosti; prokázaná je mj. znalost řešení
jednoduchých rovnic druhého stupně, výpočet objemu komolého jehlanu či
povrchu polokoule, pro jejichž odvození bylo třeba provést složitější úvahy
za využití pokročilejších znalostí. Dochované prameny však mlčí
ohledně složitějších problémů spojených se skutečnou praxí, jejichž řešení
bylo založeno na těchto základních znalostech. Otázkou zůstává, jak byli
cvičeni vyšší úředníci zodpovědní např. za organizaci rozsáhlých prací a
zajištění jejich zázemí. Kolik znalostí musel prokázat adresát papyru
Anastasi I.? |