Historické myšlení starých Egypťanů, úvod do problematiky Hana Navrátilová
Jako historické myšlení obecně označujeme proces, v němž se lidský jedinec vyrovnává s minulostí jako kulturní a časovou dimenzí. Jeho konkrétní projevy se pak nazývají historická kultura. Historická kultura je tedy výsledkem procesu historického myšlení, a je vždy součástí kultury jako celku. Poněvadž se jedná o
proces, a nikoliv o konstantní jev, vyvíjí se v odlišných kulturních
kontextech odlišně, a většinou má významnou roli ve formování kulturní
identity. Egypťané měli silný vztah ke své vlastní minulosti, a lze
předpokládat, že pro ně byla významnou složkou jejich identity. Jejich
uspořádání času a jejich představy o toku dějin byly samozřejmě podstatně
odlišné o těch, které s těmito pojmy spojujeme nyní. To však neznamená,
že staří Egypťané „neměli“ dějiny, dějepisectví, nebo vztah k historii. Důležitou složkou
historického myšlení je fenomén, který se v moderním historickém myšlení
označuje jako dějepisectví, historiografie. Jelikož jde nejčastěji o
plánovitě zanechané svědectví o určité době nebo události, jde vlastně o
pramen, zachycující pohled na vlastní minulost. Historiografie však není
jediným projevem historického myšlení, a přestože je velmi důležitá, a její
vymezení ve staroegyptském písemném materiálu podstatné, je to skutečně jen
jedna z jeho forem. Je tedy potřeba zabývat se vztahem starých Egypťanů
k minulosti v různých rovinách - v neoficiální podobě, mimo
historiografii, v obecných rovinách povědomí o vlastní minulosti apod.
Zde samozřejmě narazíme na otázku pramenů – těžko je nám dostupná ústní
tradice, obtížně zjišťujeme, nakolik bylo živé povědomí o stavitelích velkých
pyramid a chrámů. Zde se ale například nabízí jeden velmi zajímavý pramen –
návštěvnická graffita. Přes obtíže s pramennou základnou je však podstatné podniknout tento pokus – a v návaznosti na již učiněné výzkumy – zejména E. Hornunga, D. Redforda a J. Assmanna, a s pomocí historické metodologie zabývající se kulturními dějinami analyzovat otázku forem a významu historického myšlení starých Egypťanů.
|